”Meidän pomot ne kyttää vaan pelkkiä numeroita. Kattoisivat edes joskus päiten ja sanoisivat vaikka että terve, kuis sulla tänään pyyhkii.” NYT STOP.
Minkä juuri ohitit? Korjattavan tilastonumeron vai tilastonumeron korjaajan?
Tuottavuus ja tehokkuus ovat tämän päivän sanoja organisaatiossa kuin organisaatiossa. Säästötalkoita ja leikkauslistoja, toimintojen karsimista ja uudelleen organisointeja, yt-neuvotteluja ja ulkoistuksia – kaikkia yhdessä tai erikseen. Tulosta on saatava aikaiseksi, mielellään nopeasti ja kilpailijoita enemmän. Ilmapiiri kiristyy kiristymistään ja ohikävelyistä tulee toimintamalli.
Koneella on tietty toimintakapasiteetti, jolla se maksimissaan toimii. Lähtökohtaisesti kone tekee vakiolaatua, joten sen toiminta ja tulokset ovat ennakoitavissa. Sen sijaan ihmisten toimintakapasiteetti on rajallinen niin ajan kuin määränkin suhteen. Myös laadussa voi olla suuria eroja ja ihmisen toiminta saattaa olla myös täysin ennalta-arvaamatonta ja epäloogista. Juuri inhimillisyydessä piileekin ihmisen ylivoima – vielä toistaiseksi, sillä robotismi kehittyy hurjaa vauhtia tunteiden, luovuuden ym. inhimillisten kykyjen alueella. Koska kasvu ja kehittyminen tapahtuvat vuorovaikutuksessa, robotit tulevat todennäköisesti haastamaan myös ohikävelyiden mahdollisuudet organisaatioissa.
Miten onnekkaita siis olemmekaan voidessamme pilotoida toimintaa jo nyt, täysin aidoissa ympäristöissä, suoraan silmästä sieluun?